Zoekplaatje 3432 

Inzender: Jan Lagendijk Uitleg    Beschikbaarheid: blijft in eigen verzameling Uitleg

Gegevens: Volgens de verkoper Amsterdam.

Herkomst: gekocht van of geruild met een internationale verkoper.

Datering: circa 1880    Formaat: 8 x 16,5 cm   Extra beelden: vergroting  vergroting (bewerkt om meer details te laten zien)  gehele stereofoto  

Geplaatst: 19 maart 2021


 Reacties op Zoekplaatje 3432 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Haven van Leith, Verenigd Koninkrijk

Jan Spoolder: De havenmond van Leith (Entrance Basis) is tegenwoordig afgesloten door een dam met een schutsluis en dus geen getijdehaven meer.
Website: https://www.geograph.org.uk/photo/393055 [...]
Maandag 22-3-2021 13:01:52



Sjoerd Eeftens: Mooie oplossing, Gerard. Engeland dus, waar net als in Schotland met granietblokken werd gebouwd. In Nederland was het overigens slechts granieten bekleding, want de binnenzijde van pijlers werd veelal opgemetseld met afgekeurde baksteen waarna het casco werd volgestort met puin. Het jaar 1850 komt ongeveer overeen met de eerste Nederlandse voorbeelden.
Maandag 22-3-2021 12:55:21



E. Petter: Prachtige vondst. Als ik het goed begrepen heb, bestaat de brug nog steeds, zie streetview, maar zijn de bascules in 1920 vervangen door nog een boog. Het water staat nu wel iets hoger en varieert ook niet meer zo.
Website: https://goo.gl/maps/FL2sdbVeNg8pEM638 [...]
Maandag 22-3-2021 12:36:18



Redactie: Bravo Gerard. Deze foto staat ook op onderstaande link en is blijkbaar gemaakt door "Thomas Vernon Begbie - late 1850s".
Website: http://www.edinphoto.org.uk/1_edin_v/1_e [...]
Maandag 22-3-2021 08:04:53



Gerard Kwakkenbos: De haven aan een smalle getijdenrivier en de brug met natuurstenen tongewelven doen mij denken aan Engeland. Na enig zoeken kom ik uit op Leith bij Edinburgh. Een foto van de brug is te vinden in http://www.edinphoto.org.uk/0_a_l/0_around_edinburgh_-_leith_0_old_pictures.htm#early_and_recent
in de rubriek 'Early and Recent Photos'.
De tekening in onderstaande link is ongeveer ter hoogte van de brug genomen en toont een deel van de achtergrond op de foto. Deze locatie ligt dus niet in Nederland.



Website: https://electricscotland.com/history/lei [...]
Maandag 22-3-2021 00:15:13



Redactie: Hessel de Greeuw stuurde een bewerkte versie van de foto, bij deze toegevoegd.
Zondag 21-3-2021 21:22:18



Sjoerd Eeftens: Bij de onderstaande inzending is de inzender weggevallen. Dat is ondergetekende.
Zondag 21-3-2021 19:32:28



s: Het gaat hier om een vlakke dubbele basculebrug, waarvan de basculekelders in de brede pijlers de contragewichten van de brugdekken bevatten. In het begin waren veel basculebruggen uitgevoerd met twee schuin tegen elkaar afgesteunde brugdekken, omdat de basculepijlers de neiging hadden naar elkaar toe te zakken. Vlakke brugdekken zijn voor gemotoriseerd verkeer en eventueel voor trams onmisbaar. Rotterdam speelde al voor 1900 een voortrekkersrol hierin omdat al sinds 1843 vlakke dubbele basculebruggen werden gebouwd van smeedijzer.
Stokkenbrug Rotterdam, Scheepmakershavenbrug, R'dam, Spijkerbrug R'dam, Oostbrug R'dam,
In Rotterdam werden er 6 gebouwd: de Spanjaardsbrug, de Scheluwe-, Kleine Wijn-, Jan Kuyten-, Groote Draai-, en de Roobrug. In 1855 kwamen daar nog bij de Nieuwe Leuvenbrug en de Westerbrug, alle dubbele basculebruggen. De doorvaart bedroeg 13 tot 16 ellen.
Amsterdam had meer moeite: door de slappe bodem lukte het soms niet om de zware pijlers goed te funderen. Daarvan heb ik wel een lijstje, maar er was daar niet zoveel eb en vloed, zoals op het ZP.
In Den Helder (toen Nieuwediep) werd ten behoeve van de nieuwe spoorweg een dubbele basculebrug over de spoorweghaven gebouwd in 1864.
Na 1900 werden er grotere basculebruggen gebouwd. Ik noem nog één relevante mogelijkheid: Beursbrug Schiedam (1902).
Van alle bruggen is het jaartal mij bekend, maar dat heb ik even weggelaten.

Zondag 21-3-2021 19:31:24



Martin Snuverink: Behalve Rob Wagenaar heeft niemand tot nu toe op deze boeiende foto gereageerd, vermoedelijk omdat het zeer twijfelachtig is dat dit in Nederland is. Desondanks toch enkele opmerkingen. De foto is genomen in een zeehaven/getijdehaven. Te zien aan de pijlers van de brug varieert de waterhoogte flink. Amsterdam was vanaf 1872 geen getijdehaven meer na aanleg van het Noordzeekanaal en opening van de Oranjesluis. Rotterdam dan?
Rotterdam heeft altijd al een open verbinding met zee gehad. De brug die het meest op de foto lijkt is de (Nieuwe) Leuvebrug; ik bedoel de Leuvebrug tussen Boompjes en Vasteland, zie de link. Wat ik mis zijn de op oude kaarten aangegeven bomen, maar de foto is vaag en misschien is het winter. Het zeilschip zou dan nabij de ingang van de Zalmhaven moeten liggen. De vage toren met scherpe hoge spits zou de kerk van het Allerheiligst Hart van Jezus in de Van Oldenbarneveltstraat kunnen zijn, die op 14 mei 1940 verloren ging. De afstand tot de toren 1,0 km.
In andere plaatsen in Nederland geloof ik niet. De door Rob Wagenaar geopperde oplossing geef ik weinig kans. Als het niet Rotterdam is, zou het dus een buitenlands zoekplaatje moeten zijn.
Website: https://structurae.net/en/structures/leu [...]
Zondag 21-3-2021 16:41:53



Rob Wagenaar: Aanvullend op het idee van de Schelde en Antwerpen: De toren van de O.L.Vrouwe Kathedraal is mogelijk hoger. Het zou dan ook de toren van het gebouw van het Loodswezen kunnen zijn.
Zondag 21-3-2021 13:02:40



Rob Wagenaar: Aan de brug te zien spelen de getijden nog een grote rol. Ik denk hierbij aan Antwerpen, met in het midden, achter de Onze Lieve Vrouwe kerk.
Zondag 21-3-2021 12:13:43



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres (incl. http:// of https://):