Zoekplaatje 3316 

Inzender: Quinten Uitleg    Beschikbaarheid: blijft in eigen verzameling Uitleg

Gegevens: Foto in de collectie van het Stadsarchief Amsterdam. Omschrijving: Ongelokaliseerd, leeggehaalde winkel na deportatie van de Joodse eigenaar. Huisnummer: 6. De foto behoort tot een grote collectie foto's van Jaap Kaas, directeur Joodse Kunstnijverheidsschool. Andere foto's werden gemaakt op de Kloveniersburgwal, Nieuwmarkt, Nieuwe Keizersgracht, Rapenburg, Dappermarkt, Weesperpoortstation, Artis en rond zijn woning in de Amstellaan (huidige Vrijheidslaan). De meeste foto's lijken kort voor of tijdens de Tweede Wereldoorlog gemaakt (1937-1945). In beeldbank Amsterdam: ANWX00486000565.

Herkomst: anders.

Datering: circa 1943    Formaat: ? x ? cm   Extra beelden: vergroting  detail  

Geplaatst: 25 september 2020


 Reacties op Zoekplaatje 3316 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Korte Houtstraat 6, Amsterdam

Antoon Bosselaers: Voor mij zonder meer het meest indrukwekkende zoekplaatje in mijn 16 jaar van zoekplaatjes. Het gezin Caransa staat op de transportlijst van het 14de transport dat uit Westerbork naar Sobibor op 1 juni 1943 vertrok, zie link. Op die lijst staan 3006 personen (https://www.sobibor.org/nl/transport-14/). Bij aankomst op 4 juni 1943 in Sobibor werd vrijwel iedereen meteen vergast. Na de oorlog bleek Jules Schelvis de enige overlevende te zijn van dit transport (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jules_Schelvis). Hij schreef in 1993 het standaardwerk 'Vernietigingskamp Sobibor'.
Website: https://www.archieven.nl/maisi_ajax_prox [...]
Maandag 5-10-2020 18:12:22



Jan Spoolder: Veel waardering en respect voor de oplossers van dit lastige zoekplaatje. Hopelijk komen hier ook nog eens Stolpersteine, zodat het lot van deze mensen uit deze verdwenen straat niet vergeten wordt.
Maandag 5-10-2020 18:07:46



Leo R.: Op Korte Houtstraat 6 in Amsterdam dreef Mozes Caransa een kruidenierswinkel, samen met zijn vrouw en twee jonge kinderen Sonja en Danil. Allen zijn in 1943 in Sobibor omgebracht.
Zie de link, er staan ook foto's bij. Al met al een zoekplaatje met een indrukwekkend verhaal.
Website: https://www.joodsmonument.nl/nl/page/196 [...]
Maandag 5-10-2020 17:08:16



Quinten: 10 inderdaad. En een reepje van 22. Zie het 1:1000 kaartje.
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Maandag 5-10-2020 15:04:09



Mathijs van den Bosch: 10 dan :)

Maandag 5-10-2020 15:00:31



E. Petter: Quinten, het is dan nummer 10, van 20 zien we ook nog een reepje.
Maandag 5-10-2020 14:59:36



Quinten: Helemaal mee eens.

En overigens ng een fout in de Beeldbank. Het huisnummer van de laatste foto is dus niet 20, maar 8.
Maandag 5-10-2020 14:56:01



E. Petter: Zeker weten. Dit is de even kant, en we herkennen het zoekplaatje. Vergelijk met onderstaande foto het pand op de achtergrond op het Waterlooplein.
Mooi gevonden, Mathijs.
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Maandag 5-10-2020 14:52:48



Mathijs van den Bosch: Zou het hier kunnen zijn? Als het laatste pand van deze rij Houtgracht 30 als adres heeft gehad, zou het volgens mij kunnen.

Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q [...]
Maandag 5-10-2020 14:37:34



E. Petter: De foto die Bart Hilhorst citeert is helaas onjuist beschreven. Hij toont de oneven kant van het Waterlooplein, vergelijk met de link.
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Maandag 5-10-2020 12:42:05



Bart Hilhorst: Hier lijkt me de even zijde te zien, maar alleen wat hogere verdiepingen.
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Maandag 5-10-2020 12:23:53



Quinten: Ja, dit zijn de nummers 19 - 45 gezien naar de Zwanenburgerstraat.
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Maandag 5-10-2020 12:07:58



Mathijs van den Bosch: Deze foto toont zeker net de oneven zijde?
(foto 5)
Website: https://www.google.com/amp/s/fvanvuuren. [...]
Maandag 5-10-2020 12:02:28



E. Petter: Mozes Caransa (1-11-1910) stond ook met een kar op de markt van het Waterlooplein. November 1942 wordt deze kar gestolen en daarvan doet hij aangifte (link, rechtsboven). De koopwaar bestond volgens het politierapport uit punaises, zeep, wolwit, suikergoed, zakjes blauw, tandpasta, speelkaarten, lucifers.
Dit past wel bij de winkel die we zien.
De lichtval klopt met de even kant van de Korte Houtstraat en de breedte van het pand op de stadskaarten klopt ook. Het zal dus wel haast daar zijn, maar we hebben geen visueel bewijs.


Website: https://images.memorix.nl/ams/download/f [...]
Maandag 5-10-2020 11:23:28



Quinten: Nog even over nummer 4: Klaas zag in de ruit op nr. 4 een "hoofdletter W of H of Wed? Als er Wed. zou staan zijn er wel een paar letters halfvergaan. En eronder Wal of Wel?"

Als het Korte Houtstraat is, dan zat op nummer 4 in die tijd een sigarenhandel J. Wijnschenk. Zie de link.
Website: https://archief.amsterdam/indexen/deeds/ [...]
Zondag 4-10-2020 22:33:08



Quinten: Dat is een mogelijkheid. Bijgaand de woningkaart van Korte Houtstraat 6 huis. Die bevestigt de door jou genoemde zaken.

Nu is de uitdaging een afbeelding te vinden....
Website: https://archief.amsterdam/indexen/person [...]
Zondag 4-10-2020 20:45:56



ronaldhamelink: Is Korte Houtstraat 6 huis een optie? Volgens een lijst met winkels van joodse eigenaren, opgesteld door de Amsterdamse politie in 1940, had het gezin van Mozes Caransa en Mietje van den Berg aldaar een kruidenierswinkel. Een lijst van de Joodse Raad geeft aan, dat Mietje een winkel in huishoudelijke artikelen dreef. Het pand is ca 1945 gesloopt. Helaas vond ik geen afbeelding.
Website: https://www.joodsmonument.nl/nl/page/497 [...]
Zondag 4-10-2020 20:39:05



Quinten : Nog even ter herinnering: We zien een tijdens de Duitse bezetting leeggehaalde winkel nadat de joodse eigenaar is weggevoerd. Dat betekent dat de foto zeker na 1941 is gemaakt.




Zaterdag 3-10-2020 21:24:53



Ronaldhamelink: Ter aanvulling op de laatste opmerking van E.Petter: de reclameleus " Radion wast witter" lijkt volgens berichten in Delpher pas in 1938 gelanceerd. Waarschijnlijk geldt dat dan ook voor de aluminiumborden, zoals op de foto van dit ZP afgebeeld.
Zaterdag 3-10-2020 21:17:30



Mathijs van den Bosch: Excuses, E.Petter heeft dit al eerder uitgezocht zie ik nu.
Zaterdag 3-10-2020 14:50:43



Mathijs van den Bosch: Op het adres Moddermolensteeg 6 woonde in de oorlog Jacob van Cleef, van beroep venter in groente en fruit.
Website: https://www.joodsmonument.nl/nl/page/189 [...]
Zaterdag 3-10-2020 13:43:17



E. Petter: De fotos van Jaap Kaas zijn vrijwel allemaal na 1936 gedateerd. Dat maakt de kans dan weer een stuk kleiner...
Zaterdag 3-10-2020 11:42:59



E. Petter: Op bijgaande foto zijn de panden Moddermolensteeg 10-2 op de achtergrond te zien. Als ik het goed begrijp is het een reproductie van een foto uit 1875. We zien nummer 6 voor de nieuwbouw en dat komt beter met het zoekplaatje overeen dan de eerder door Quinten gelinkte foto. In ieder geval is die lijst boven de winkelpui te zien en dat er hoge bovenlichten zijn. Nummer 4 klopt dan weer niet, maar als ik het metselwerk zo bekijk kan dat pand op het zoekplaatje best na 1875 gebouwd zijn.
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Zaterdag 3-10-2020 10:29:22



Bart Hilhorst: Na de oorlog was er een brandstoffen- en schoonmaakmiddelenhandel genaamd Toko op de Eerste Bloemdwarsstraat. Dat is niet ZP maar wellicht een spoor naar de winkeleigenaar?
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Dinsdag 29-9-2020 10:23:17



J. Krul: Valt er niets te maken van de bedrijfsnaam? Bij Delpher krijg ik bij "Toko Centrum" of "Toko 't Centrum" voornamelijk resultaten uit Nederlands-Indi. Maar misschien zijn er betere plekken om naar de naam van de winkel te zoeken.
Maandag 28-9-2020 14:34:02



Klaas Verbaan: In de ruit op nr. 4 een hoofdletter W of H of Wed? Als er Wed. zou staan zijn er wel een paar letters halfvergaan. En eronder Wal of Wel?
Maandag 28-9-2020 08:16:22



Winfried Gall: Quinten, ik denk dat die guirlandes de weerspiegelingen zijn van de kozijnen aan de overzijde, die vervormd zijn door het onregelmatige glas c.q. de zetting.
Zondag 27-9-2020 23:36:32



Quinten: In de weerspiegeling van de ramen boven de reclame voor Henco zie ik een hangende straatverlichting. Is die straatverlichting Amsterdams?

Daarnaast lijkt er op de gevel van het huis er tegenover een soort van guirlande te zijn. Wat zien jullie?

Ik zal een uitsnede van de foto naar de reactie sturen om hier te plaatsen.

Zondag 27-9-2020 22:23:03



Theo.B.: Geheel rechts zijn een paar letters op de winkelruit van nr. 4 te zien. Is daar nog iets van te maken? W???? Wellicht kan de lettercombinatie ondanks het geringe aantal letters een richting geven.
Zondag 27-9-2020 21:10:17



Quinten: Die nieuwbouw heeft dan najaar 1934 tot voorjaar 1935 plaats gevonden. In de woningkaarten van de drie bovenwoningen zit daar een periode dat er niemand woont. Maar volgens mij is dit toch niet het zoekplaatje. Helaas
Zondag 27-9-2020 20:25:11



E. Petter: Volgens gelinkt krantenbericht is er in de jaren 30 nieuwbouw geweest op dit adres. Het ZP kan dan alleen hier zijn als het de voorganger toont. Maar dan zou de datering en beschrijving van de kaart niet kloppen. Ik geef toe dat de kans niet groot is, maar het moet toch ergens zijn...
Website: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:1 [...]
Zondag 27-9-2020 20:10:34



Quinten: Als ik goed tel is het pand dat nog overeind staat Moddermolensteeg 6. Eerst Raamgracht 63, dan nummer 10 en dan nummer 8. Duidelijk niet het zoekplaatje.
Website: https://archief.amsterdam/beeldbank/deta [...]
Zondag 27-9-2020 19:33:37



Quinten: Alle vier de woningkaarten van Moddermolensteeg 6

Die Jacob van Cleef was een venter: archief.amsterdam.

Website: https://archief.amsterdam/indexen/person [...]
Zondag 27-9-2020 19:22:43



Quinten: Ik denk niet dat dit het juiste adres is, maar laat me graag overtuigen. Volgens de gemeentelijke woningkaart was op Moddermolensteeg 6 een ververij en daarna een lingeriefabriek gevestigd.
Website: https://archief.amsterdam/indexen/deeds/ [...]
Zondag 27-9-2020 19:17:01



Stefan de Leeuw: @E. Petter: De laatste joodse bewoners van de Moddermolensteeg 6 I, II en III in het begin van WO II zijn te vinden via de Search van https://www.joodsmonument.nl/
Website: https://www.joodsmonument.nl/nl/page/901 [...]
Zondag 27-9-2020 17:49:26



E.Petter: In een eerder adresboek (1929) staat nog een kruidenier op Moddermolensteeg 6. Daarvan geen afbeelding gevonden. Wel overduidelijk een joodse winkelier, Nathan Melkman, overleden 1930.
Website: https://archief.amsterdam/inventarissen/ [...]
Zondag 27-9-2020 16:45:07



Jan Spoolder: Ook niet in adresboek Handel en Industrie uit 1934.
Zaterdag 26-9-2020 18:35:03



E. Petter: In het adresboek 1939-1940 staan een tiental kruideniers met huisnummer 6. Geen daarvan kon ik aan het zoekplaatje koppelen.
Zaterdag 26-9-2020 08:39:31



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord n in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres (incl. http:// of https://):