Zoekplaatje 3050 

Inzender: Gert-Jan van Arnhem Uitleg

Gegevens: Het betreft twee foto's, ik dacht eerst dat het de Schellingwouderbrug in Amsterdam was, maar dat is niet zo.

Herkomst: gekocht van of geruild met een Nederlandse verkoper.

Datering: [niet opgegeven]    Formaat: 9 x 12 cm   Extra beelden: vergroting  tweede foto  

Geplaatst: 25 oktober 2019


 Reacties op Zoekplaatje 3050 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Weldammerbrug over het Twentekanaal in de Diepenheimseweg bij Goor (foto 2: Markelosebrug over het Twentekanaal in de Stationsweg bij Markelo)

Gert-Jan van Arnhem (): Dank allen! Leuk dat ik het weet! De herkomst van deze foto's weet ik niet meer, ik heb een hele stapel foto's.Nogmaals dank, het lijkt alsof jullie van elke steen in Nederland de herkomst weten!
Maandag 25-11-2019 20:43:58



Jan Spoolder (Utrecht): Dus voor de juiste plaatsbepaling: foto 1 is de Weldammerbrug (over het Twentekanaal/N346) in de Diepenheimseweg bij Goor, en foto 2 is de Markelosebrug in de Stationsweg (N754) bij Markelo.
Zaterdag 26-10-2019 17:05:59



Jan Spoolder (Utrecht): Aangezien op beide foto's nog geen kanaal onder de brug doorloopt zien we hier de versies van net na de bouw, dus uit de vroege jaren '30 en niet de herstelde bruggen van na WO II.
Zaterdag 26-10-2019 15:41:49



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De bruglengtes die ik gaf komen overeen met het aantal hangers van de bruggen; ik denk dat mijn eerste idee klopte. Erg mooi dat er nu toch weer foto's opduiken, zeker die van de Markelosebrug is zeldzaam; ook google levert weinig of geen hits van de eerste en tweede brug.
Nu blijft over, dat we nog niet weten of de zoekplaatjes de vooroorlogse, dan wel de tweede, in de oorlog herstelde bruggen voorstellen.
Misschien dat Gert-Jan van Arnhem nog iets kan zeggen over de herkomst van de foto's.
Zaterdag 26-10-2019 15:28:37



Jan Spoolder (Utrecht): Foto 1 is inderdaad de Weldammerbrug. Die had oorspronkelijk 11 hangers en al bij de bouw kwam er een aanbrug voor de rijksweg naar Lochem (die pas in de jaren 1950-1960 werd aangelegd). De Hengelerbrug had ook een aanbrug maar had 12 hangers. De Markelosebrug tenslotte had 10 hangers en die zien we op de 2e foto. Bewijsfoto's in de beeldbank van Rijkswaterstaat.
Website: https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/34408 [...]
Zaterdag 26-10-2019 15:09:50



Jan Spoolder (Utrecht): Ik kan mij vinden in Sjoerd's betoog over de aanbruggen en denk ook dat we op foto 1 de Weldammerbrug zien. Opfoto 2 zien we denk ik de Markelosebrug: hier doorsnijdt het kanaal de stuwwal bij Stokkum, zodat de brug nauwelijks op- en afritten heeft en op maaiveldhoogte kon worden gebouwd. Deze brug zien we denk ik ook op bijgaande foto.
Website: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotoco [...]
Zaterdag 26-10-2019 14:15:21



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De bron van de onderstaande informatie is de boekenreeks Bruggen in Nederland 1800 - 1940, bruggen van beon, steen en hout van de Bruggenstichting.
Zaterdag 26-10-2019 14:14:13



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Wat de bruggen over het Twentekanaal betreft nog dit: natuurlijk zijn de in WO II vernield. Op 10 mei zijn ze opgeblazen. In 1940-1941 al is de Weldammerbrug herbouwd, een jaar later de Hengelerbrug en weer een jaar later de Markelose brug. Ze waren identiek met hun voorgangers. Die drie bruggen zijn op 1 april 1945 door de bezetter opgeblazen. In 1948-1949 werd de Hengelerbrug herbouwd, pas in 1954-1955 werd de Weldammerbrug herbouwd, beide als betonboogbrug, nu echter met stalen verstijvingsliggers en met dubbele stalen hangers. De Markelose brug is pas in 1961-1963 vervangen door een stalen brug.
Veel andere boogbruggen komen net in aanmerking, hetzij door een ander uiterlijk, een andere lengte (en dus een ander aantal dwarsverbanden en hangers). De tweede foto, die met de 10 hangers en dwarsverbanden, zou een iets kortere brug kunnen zijn, en omdat de constructies verder niet afwijken, één van de andere twee bruggen.
De dagwijdtes van de bruggen bedroegen:
Markelose brug: 53,5 m, Weldammerbrug: 58,3 m, Hengelerbrug: 63,1 m, zodat de conclusie dat de Markelose brug zichtbaar is op de andere foto, gerechtvaardigd is.
Na bevestiging/bewijs of ontkrachting/tegenbewijs kunnen we desgewenst verder zoeken.
Zaterdag 26-10-2019 14:12:22



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De eerste betonboogbruggen in Nederland met laaggelegen rijvloer (de boog kon ook onder de rijvloer) waren de Almense (1930) en Eefdensebrug (1932 over het Twentekanaal. Ze werden in den droge gebouwd; het kanaal was er nog niet. Dat werkte prettig want het beton moest ter plaatse worden gegoten.
Ze zijn ook gebouwd over het Markkanaal, het zijkanaal naar Almelo, het Wilhelminakanaal, over RW 15, bij Waddinxveen in RW 12, bij Utrecht over RW 2 en RW 26 (Heicopperviaduct) bij Dordrecht over RW 16, bij Reeuwijk over RW 12, bij Maarssen over de Vecht, bij Buurmalsen over de Linge, en na vernieling in en na WO II op diverse plaatsen.
De eerste exemplaren hadden een recht windverband tussen de betonbogen en hangers van beton. Later werden H-balken toegepast, weer later ronde stalen hangers en na WO II voornamelijk dubbele ronde stalen hangers. Al voor WO II werd een vlechtwerk windverband mode, en kregen bruggen een fraaier aanzien, waarbij de hangers ronde stalen exemplaren werden.
Weinig bruggen kenden een losse aanbrug. Dat zien we wel op het ZP bij de brug met 11 dwarsverbanden onder de rijvloer en dus 11 hangers onder de boog, die daarin waren verankerd. De aanbruggen worden expliciet beschreven bij de bruggen over het Twentekanaal: de Markelose, Weldammer- en Hengelerbrug. De eerste twee hadden een rijbaanbreedte van 5,5 m en zijpaden buiten de betonboog van 0,80 m. De laatste brug had zijpaden van 2,20 buiten de boog, zodat deze niet het ZP kan zijn. De Weldammerbrug in de weg Goor - Weldam - Diepenheim had een aanbrug met drie overspanningen van 3,7, 20,7 en 10,2 m voor de weg Lochem - Delden. Daarom voel ik voor deze oplossing.

Zaterdag 26-10-2019 14:01:26



Jan Spoolder (Utrecht): De bruggen in doorgaande wegen over het kanaal werden meestal gebouwd vlak náást de bestaande doorgaande weg die daarna kwam te vervallen. Op het zp zien we helemaal rechts de oude weg nog liggen. De Hengelerbrug bij Goor werd gebouwd midden in het weiland, daar hier vóór de aanleg van het kanaal geen doorgaande weg was. Deze valt dus m.i. af.
Zaterdag 26-10-2019 13:29:25



Jan Spoolder (Utrecht): Over de Twentekanalen werden negenentwintig bruggen gebouwd: drie vaste betonnen bruggen over de schutsluizen,drie spoorbruggen, achttien vaste bruggen over het tracé Zutphen-Enschede (waarvan veertien van gewapend beton en vier van ijzer), gereed omstreeks 1931, en vijf bruggen over het zijkanaal naar Almelo (gereed omstreeks 1939). Het grootste deel van de bruggen waren boogbruggen, en daarmee zeer karakteristiek voor de Twentekanalen, uitgevoerd in gewapend beton en wit
gekeimd.

In aanmerking voor de twee zoekplaatjes komen m.i. de volgende bruggen:
Eefde Eefdesebrug
Almen Almense brug
Lochem Exelsebrug
Lochem Grensbrug (zou vóór WOII een betonnen boogbrug zijn geweest)
Markelo Markelosebrug (vóór WOII een betonnen boogbrug)
Goor Weldammerbrug
Goor Hengelerbrug
Wiene Cottwicherbrug
Bornerbroek Vredesbrug
Wierdensebrug
Delden St. Annabrug
Hengelo Oelerbrug
Enschede Lonnekerbrug





Website: https://www.rijkswaterstaat.nl/water/projectenover [...]
Zaterdag 26-10-2019 13:24:45



Jan Spoolder (Utrecht): Ik denk we op de beide foto's twee verschillende bruggen zien. De brug met de 2 meisjes is 'op hoogte' gebouwd en heeft tussen de bogen 11 consoles waarop het fietspad rust. De brug op de tweede foto heeft 10 van dergelijke consoles. Deze 2e foto is gemaakt vanaf een bestrate weg of dijklichaam dat ongeveer dezelfde hoogte heeft als het wegdek van de brug (iets lager). Deze dijk zie ik op de eerste foto niet terug, maar deze kan natuurlijk later weggegraven zijn.

Het lastige van deze bruggen is dat een aantal zowel in 1940 als in 1945 zijn opgeblazen. Sommige hebben na de oorlog een totaal ander aanzien gekregen, zoals de Ehzerbrug (dat is nu nog steeds de noodbrug die hier na WOII werd aangelegd. We moeten dus op zoek naar bewijsfoto's van vóór 1945 en liefst nog van vóór 1940.
Zaterdag 26-10-2019 13:12:17



Martin Snuverink (Voorburg): Het kan ook de Hengelerbrug zijn, tweelingzus van de Weldammerbrug. Zie de link.
Website: https://www.pa3esy.nl/oudershuis/bevrijding/html/b [...]
Zaterdag 26-10-2019 10:49:27



Martin Snuverink (Voorburg): De (verwoeste) brug bij Markelo van Maarten Visschedijk lijkt er veel op, maar deze heeft per kant 10 consoles onder het brugdek onder de boog en die van het zp maar 9.
De Weldammerbrug komt het meeste overeen. Deze had consoles en evenveel hangers. Zie de link.
Als de Weldammerbrug tweelingzusjes had, moeten we eerst weten welke dat waren.
Website: https://www.wegdamnieuws.nl/nieuwsoverzicht/hofnie [...]
Zaterdag 26-10-2019 10:34:05



Martin Snuverink (Voorburg): De brug van het zoekplaatje heeft betonnen consoles ter ondersteuning van trottoir of fietspad buiten de bogen.
Dit kan volgens mij niet het in 2014 gesloopte Veerwegviaduct (ook genoemd Witte Brug) bij Papendrecht zijn, noch de twee gesloopte identieke viaducten over de A15 bij Sliedrecht en Hardinxveld, omdat deze drie bruggen geen betonnen consoles hadden. Zie de link, pag. 215.
Over de Twentekanalen waren voor WO II liefst 25 verkeersbruggen die allemaal in 1944 in puin lagen. De meeste waren betonnen boogbruggen. Zie de link, pag. 83 e.v.
Deze bruggen zijn na de oorlog grotendeels herbouwd, maar geen ervan komt nog overeen met het zoekplaatje. Dit maakt het systematisch zoeken en bewijzen erg lastig.
Website: https://debouwcampus.nl/images/Vernieuwingsopgaven [...]
Zaterdag 26-10-2019 10:32:39



Klaas Verbaan (Noordeloos): Roel zal wel gelijk hebben. Ik heb een oom gehad die me vertelde dat hij in de dertiger jaren de Papendrechtse brug mee gebouwd heeft en dan mag ik aannemen dat ze toen al beton gebruikten, al weet ik niet meer of hij het woord gebouwd of gestort gebruikte en ik kan het ook niet meer vragen: de oom was van 1907 en ik weet ook niet meer bij welke aannemer hij toen werkte : Visser en Smit? Daar heeft hij in ieder geval later wel voor gewerkt.
Zaterdag 26-10-2019 00:17:21



Roel van Kleef (Sliedrecht): Dit is volgens mij niet de eerste brug over de A15, uit 1936. In die tijd zal men al wel bezig zijn geweest met wat het u de A15 heet, de brug bij Alblasserdam kwam eind jaren'30 klaar, maar het talud naar de brug bij Papendrecht zag er anders uit. Zowel vanuit de richting Oud-Alblas, als in de richting Papendrecht.Het was aan beide kanten een zandlichaam op klei, denk ik. In ieder geval geen betonnen constructie zoals bij Alblasserdam

Vrijdag 25-10-2019 21:57:31



Jan Spoolder (Utrecht): Waar ik zei Diepenheimsebrug bedoelde ik natuurlijk de Weldammerbrug (in de weg Goor-Diepenheim). Aangezien het zoekplaatje verder geen details toont van omringende bebouwing etc. wordt het misschien wel lastig de precieze locatie vast te stellen.
Website: https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/34395 [...]
Vrijdag 25-10-2019 18:51:57



Jan Spoolder (Utrecht): De Hengelder/Hengevelder- en de Diepenheimsebrug bij Goor lagen in de gemeente Markelo en zouden dus in aanmerking kunnen komen.
Vrijdag 25-10-2019 18:27:16



jan Spoolder (Utrecht): Lastig. Lijkt me wel het Twentekanaal (formeel: de Twenthekanalen want in zijtakken naar Almelo (gerealiseerd), Borne en Oldenzaal was aanvankelijk ook voorzien.)Over het Twentekanaal werden meerdere identieke bruggen gebouwd, al vóór het daadwerkelijk graven van het kanaal. Dit kan bij Lochem, Goor en. Hengelo of Delden zijn. Bij Markelo lag, voor zever mij bekend, geen boogbrug.
Vrijdag 25-10-2019 17:33:24



Jan de Vries (Dordrecht): Volgens mij zijn de brug in Papendrecht en Markelo van hetzelfde ontwerp. Maar de brug van het ZP heeft een aanbrug. De brug in Papendrecht heeft die aanbrug niet. Ik was te snel met mijn reactie.
Vrijdag 25-10-2019 17:32:48



Jan de Vries (Dordrecht): Volgens mij heeft Klaas gelijk. Dit is de zgn. witte brug over de A15. Zie de foto in de link.
Website: http://www.ditisdordt.nl/dordrecht-drechtsteden/br [...]
Vrijdag 25-10-2019 17:26:51



Maarten Visschedijk (Warnsveld): Of toch Markelo?
Website: http://www.enschedeinansichten.nl/collectie/produc [...]
Vrijdag 25-10-2019 17:25:47



Maarten Visschedijk (Warnsveld): Brug over Twentekanaal bij Delden?
Vrijdag 25-10-2019 17:21:31



Klaas Verbaan (Noordeloos): De Papendrechtse brug van 1936?
Vrijdag 25-10-2019 17:17:02



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http:// of https://):