Zoekplaatje 2933 

Inzender: Ronald Zalme Uitleg    Beschikbaarheid: ik ben niet de eigenaar  Uitleg

Gegevens: Ansichtkaart met opschrift Groete uit Rijswijk en Zuid-Holl. Zandsteenfabriek. Ik bezit meer dan 1800 foto's van Rijswijk maar deze zit er niet bij. Ik heb gezocht in de beeldbanken van omliggende plaatsen maar niets gevonden. Ben benieuwd waar de foto gemaakt is.

Herkomst: mijn familie (Nederland).

Datering: 1900    Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting  achterzijde  

Geplaatst: 8 maart 2019


 Reacties op Zoekplaatje 2933 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Trekvliet ter hoogte van de latere Junostraat, Den Haag

Steven Verhoef (Lelystad): Wat een heerlijke tracering om te volgen. "Bravo" voor de reakties. En bovenal bravo voor deze heerlijke site.
Zaterdag 30-3-2019 12:58:17



Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief) (): De kaart van Smulders uit 1903 blijkt toch niet de juiste gemeentegrenzen weer te geven van 1903. Aangezien de kerk op het Kamperfoelieplein al staat aangegeven (bouw 1921-1922) is de kaart van veel later datum. Bij wet van 16-7-1907 is de grens tussen Voorburg en Den Haag aangepast en kwam de Binckhorst bij Den Haag. Toen de foto gemaakt werd stond de fabriek dus in Voorburg, zoals Martin al stelde.
Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%28wi [...]
Dinsdag 19-3-2019 13:54:19



Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief) (): Nu ik het origineel voor me heb liggen zie ik dat op het roeibootje staat Z/H Stoomsteenfabriek (met de / wat schuiner, de Z erboven en de H eronder). De S ligt precies in de schaduw van de roeispaan.
Dinsdag 19-3-2019 09:08:15



Wim de Koning Gans (Den Haag): De grenswijziging tussen Rijswijk en Den Haag was op 1-1-1901. De foto is dus gemaakt vanaf Haags grondgebied maar de vergissing is begrijpelijk want als de fabriek net open was, had de grenswijziging kort daarvoor plaatsgevonden.
Website: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB08:00015673 [...]
Zondag 10-3-2019 13:32:12



A. van der Weerd (Kampen): Wanneer ik op de kaart van Smulders uit 1903 kijk(zie link Wim), dan is de -+-+- lijn toch de gemeentegrens en dan staat deze fabriek in Den Haag.
Zondag 10-3-2019 12:54:07



Martin Snuverink (Voorburg): Wow, wat een verrassing en wat knap gevonden. Geen kalksteen, maar stoomsteen! Het ziet er hier nu uit als op de link. Met de Binckhorst in transitie.
Nieuwe Parklaan 13, opgeleverd in 1902 volgens BAG, is geheel gebouwd van stenen van de Zuid-Hollandsche Stoomsteenfabriek. De fabriek dateert van 15 februari 1901 volgens http://www.hugovandermolen.nl/scripophily/textsNL/Rene%20Haen-bouwmaterialen-effecten.pdf.
De fabriek stond destijds niet in Rijswijk, niet in Den Haag, maar in Voorburg. De foto is genomen vanaf destijds Rijswijks grondgebied (de Trekweg). “Groete uit Rijswijk” is dus correct! De Trekvliet was de grens.
Ik vermoed dat de fabriek tot 1921 heeft bestaan, maar ik kan er geen zekerheid over vinden.
Website: https://www.google.nl/maps/@52.063618,4.3378967,3a [...]
Zondag 10-3-2019 12:14:58



E. Petter (Den Haag): Stoomsteenfabriek, je moet er maar op komen. Mooie vondst Wim!
Zondag 10-3-2019 11:09:11



Wim de Koning Gans (Den Haag): Tot mijn stomme verbazing was er in 1976 nog wat over van de fabriek. Toen de foto gemaakt werd stond de fabriek in Voorburg. Rond 1928 werd het Den Haag, het adres was toen waarschijnlijk Binckhorstlaan 175.
Website: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/29029c8e- [...]
Zondag 10-3-2019 09:29:17



Wim de Koning Gans (Den Haag): De situatie tegenover de Ketelstraat komt overeen met het zoekplaatje: een insteekhaven met afgeschuinde hoek.
Website: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/6bac2b70- [...]
Zondag 10-3-2019 09:14:14



Wim de Koning Gans (Den Haag): Op het bootje staat ..msteenfabriek (goed te zien op Marktplaats). Via archieven.nl (zoeken op *msteenfabriek) kwam ik erachter dat stoomsteenfabriek een mogelijkheid is (puimsteen levert geen relevante vermeldingen op). Er was een Zuidhollandsche Stoomsteenfabriek aan de Trekvliet in Den Haag (toen Voorburg?) met zetel aan de Jan van Nassaustraat.
Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/results?facets%5 [...]
Zondag 10-3-2019 09:05:36



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Al voor 1948 had de kalkzandsteenfabriek in Hillegom een grote omvang. Zie bijgaande link. De twee luchtfoto's op die site uit 1925 en 1930 laten dat zien. Het jaartal 1925 is zeker, omdat in dat jaar de watertoren van Hillegom is gebouwd. de aanvang van de bouw is op de foto zichtbaar.
Website: https://sites.google.com/site/hoopopwelvaart1923/d [...]
Zondag 10-3-2019 08:19:30



E. Petter (Den Haag): Opvallend is dat de topokaart 1948 in Hillegom nog maar een klein rood vierkantje laat zien en dat de kaart van 1949 ineens een hele grote fabriek laat zien, zoals op de KLM foto. Mogelijk heeft die fabriek dus een kleinere voorganger gehad. Topokaarten lopen vaak wat achter.
Zaterdag 9-3-2019 21:06:07



E. Petter (Den Haag): Hans, het lijkt me een haventje, net als in Hillegom. Het gebouw staat dan met de voorkant naar het water.
Zaterdag 9-3-2019 20:33:43



Hans de Haas. ('s-Gravenhage): Wat ik bijzonder vind, misschien ook niet, is dat het gebouw evenwijdig met het water is. Meestal zijn voor of achterzijde naar het water gericht.
Zaterdag 9-3-2019 18:58:48



Redactie (): De vraag is dan natuurlijk of degene die een exemplaar van deze kaart kocht, het gebouw (het bedrijf) kende of het gewoon een aardig plaatje vond.
Zaterdag 9-3-2019 17:51:11



d.kralt (): Deze kaart komt ook voor in Postcardsfrom, afgestempeld in Den Haag......
Website: https://www.postcardsfrom.nl/index.php?action=view [...]
Zaterdag 9-3-2019 17:33:03



E. Petter (Den Haag): Volgens deze website is de zandsteenfabriek in Hillegom in 1904 opgericht. Op de foto uit 1925 van de KLM weinig aanknopingspunten. Alleen het water komt misschien overeen.
Website: https://sites.google.com/site/hoopopwelvaart1923/d [...]
Zaterdag 9-3-2019 17:08:43



Martin Snuverink (Voorburg): Vuren heb ik voor mezelf al direct afgewezen, omdat daar het enige bevaarbare oppervlaktewater de vrij stromende Waal met zijn wisselend niveau is.
Momenteel onderzoek ik de mogelijkheden van de kalkzandsteenfabriek Arnoud (later Van Herwaarden) te Hillegom (ZH).
Zaterdag 9-3-2019 15:50:57



zalme (Rijswijk): Ik vind een foto van de kalkzandsteenfabriek Loevestijn aan de waal bij Vuren. Zou deze foto de achterkant van de fabriek uit het zoekplaatje kunnen tonen? Ik vind geen foto van de voorkant
Website: http://www.industriespoor.nl/Kalkzandsteenfabrieke [...]
Zaterdag 9-3-2019 14:32:35



Martin Snuverink (Voorburg): In Rijswijk (ZH) heeft op de plaats van de huidige haven een steenplaats (steenoven) gestaan, maar deze was al in 1846 verdwenen.
Zaterdag 9-3-2019 14:09:20



Ingrid Evers (Maastricht): @Hans: past noch op een scrabblebord, noch op Wordfeud. :)

Zaterdag 9-3-2019 13:31:16



Hans de Haas. ('s-Gravenhage): De officiële benaming is kalkzandsteenfabriek, 3X de woordwaarde, en geeft meer treffers dan zandsteenfabriek.
Zaterdag 9-3-2019 13:10:19



Redactie (): Bedankt Rob voor je reactie. De inzender heeft inderdaad geen fysiek exemplaar van deze kaart en de oorspronkelijk geplaatste achterkant hoorde niet bij deze kaart. Dat is nu gecorrigeerd. Het is niet de bedoeling iets in te zenden dat door iemand anders op Marktplaats is geplaatst. Aan de andere kant ben ik best benieuwd hoe het met deze kaart zit. Dus bij uitzondering laat ik de kaart nog even staan. De serie Groete Uit ken ik alleen van Den Haag en omstreken, ze verschenen rond 1902. De uitgever lijkt een fout gemaakt te hebben, over een Zuid-Hollandsche Zandsteenfabriek is niets terug te vinden. Over de steenfabriek die ooit in Rijswijk stond weten we intussen nog weinig.
Zaterdag 9-3-2019 13:09:48



Rob Helleman (Piershil ): Wel de verkoopster is eigenlijk niet echt bekend met deze site en heeft logischerwijs gedacht Rijswijk icm Zuid Hollandse en het in die rubriek geplaatst . De inzender die dus niet gelijk is aan de aanbiedster op Marktplaats schrijft ook een foto van ansichtkaart dus waarschijnlijk gewoon een schermafdruk . Want de achterkant is naar mijn mening niet blanco maar is niet verstuurd maar wel beschreven : naar een Jongeheer ( naam voor mij niet echt duidelijk leesbaar) Westzaan. Het zal niet echt bijdragen aan de oplossing maar nu is er wel duidelijkheid dat de inzender niet het origineel in bezit heeft .
Zaterdag 9-3-2019 10:06:32



Hans Klomp (Antwerpen): Is er mogelijk verwarring met het Rijswijk in Gelderland? Daar was tot voor kort een steenfabriek.
Zaterdag 9-3-2019 09:35:32



Redactie (): Op de link die ik in mijn eerste reactie gaf, staan gebouwen die lijken op die van het zoekplaatje, maar dat is niet de steenfabriek Kranenburg maar zijn gebouwen van of bij het gemaal aan de Morsestraat. Den Haag valt daarmee af. Overigens vind ik het bedenkelijk om deze kaart waarvan het opschrift sterk in twijfel getrokken wordt, klakkeloos als Rijswijk aan te bieden op Marktplaats.
Vrijdag 8-3-2019 21:07:06



Redactie (): Beschikbaarheid was door de inzender leeg gelaten. Ik had daar iets neergezet dat me redelijk veilig leek, maar de kaart is dus al te koop op Marktplaats.
Op onderstaande link is de situatie van de steenfabriek Kranenburg te zien rond 1902: linksboven, er staat een 8 bij. Op kaarten van eind 19e eeuw vind ik de fabriek niet terug met een ligging zo dicht bij het water.
Website: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/efc780cd- [...]
Vrijdag 8-3-2019 20:27:53



zalme (Rijswijk): De Haagse zandsteenfabriek was gevestigd aan de Beeklaan in Den Haag. Van de steenfabriek in Rijswijk is mij geen afbeelding bekend
Vrijdag 8-3-2019 19:49:28



Hans Posthumus (ROTTERDAM): De kaart staat te koop op https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ansichtkaarten-nederland/m1381482088-rijswijk-ca-1900-zuid-hollandsche-zand-steenfabriek.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Vrijdag 8-3-2019 19:32:40



Redactie (): Na ontvangst van deze inzending heb ik zelf even gekeken of ik iets kon vinden. In Haagsche courant 19-05-1904 wordt een steenfabriek te Rijswijk vermeld die in 1904 al niet meer bestond. Verder zie ik enige overeenkomst met onderstaande link waarop op de achtergrond steenfabriek Kranenburg in Den Haag is te zien. Op foto 6.17643 van het Haags Gemeentearchief ziet de steenfabriek Kranenburg er anders uit.
Website: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/3739f3a0- [...]
Vrijdag 8-3-2019 17:15:56



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http:// of https://):