Zoekplaatje 1803 

Inzender: Dennis de Waart  Uitleg    Beschikbaarheid: blijft in eigen verzameling  Uitleg

Gegevens: Foto met auto in dorp met voorname inzittenden. Mogelijk een burgemeester.

Datering: circa 1915    Formaat: 9 x 14 cm    Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 3 mei 2014


 Reacties op Zoekplaatje 1803 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

T. Backer (Hilversum): Als geboren en getogen Hilversummer herken ik dit niet als de Groest. Bovendien, als de beschrijving en datering kloppen en er een buurmeester in de wagen zou zitten, dan was dat toentertijd in Hilversum mijnheer Gülcher (1898-1915) of mijnheer Koster (1915-1922). Geen van de twee komt overeen met de heren in de wagen.
Maandag 15-3-2021 13:48:01



jan verboom (alteveer): dit is niet op de groest 66 in hilversum
Maandag 13-10-2014 16:56:50



Schuuring (Amsterdam): Mocht er nog twijfel bestaan over het merk , wil ik bij deze bevestigen dat het klopt.
Zelf heb ik enkele beelden welk opgenomen zijn op de binnenplaats van de toenmalige importeur de Wit gelegen aan de Groest 66 te Hilversum.
Behalve de verkoop had hij ook een reparatie en verhuur inrichting waar men een Vivinus met en zonder Chauffeur kon huren.
Gezien de bebouwing van de Groest waar bijna ieder huis zijn eigen karakter had , zou het me niets verbazen als deze foto daar opgenomen is

Website: http://conam.info/importeurs-tot-1940-beschrijving [...]
Maandag 13-10-2014 13:24:16



Andrys Stienstra (Burgum): Ik zeg niet dat het een foto uit Noord-Nederland is, maar ook in Friesland en Groningen werden de genoemde nummers voor 1921 al uitgegeven. Zie: http://kentekens.tresoar.nl en http://www.groningerarchieven.nl/bronbewerkingen/kentekens en
Zaterdag 20-9-2014 20:58:54



Theo.B. (Den Haag): In het Nationaal Archief in Den Haag.
1-3 landelijk
4-6 N-H, Z-H, Zeeland en Utrecht(ged.)
7-35 Z-H
Website: http://www.gahetna.nl/collectie/archief/ead/index/ [...]
Woensdag 10-9-2014 15:39:49



G.H. Woortman (Oosterhout nb.): Vraag aan de heer Theo B. waar kan ik die autonummers vinden.Vind dat wel interessant.
Woensdag 10-9-2014 14:37:46



Theo.B. (Den Haag): Nog een hoge oom in het rijtje:
Pijnacker Hordijk, Jacobus Marinus - Den Haag, Nassauplein 30
Wel een andere auto, maar kentekens waren toen nog persoonsgebonden.
Website: http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank/afbeelding [...]
Woensdag 10-9-2014 13:06:20



Theo.B. (Den Haag): g2950 Harff, Willem frederik - Laren, Dorp 9a
g2956 Hasenbos, Henricus Ludovicus - Amsterdam, Lauriergracht 103
g2958 Boekel,Egbert Simon - Den Burg(Texel)
g 2959 Gravenstein, Johannes Leonardus - Amsterdam, Marnixplein

m2956 Klasens, Bernardus - Nijmegen, v.d. Brugghenstraat 6-8
m2958 Kleinpenning - Wilhelmus Leonardus - Zeddam
m2959 Lier, Alexander van - Apeldoorn, Berg en Boschweg 19

n2950 Janssens, Lourentius Johannes Antonius Hermanus Maria
Tilburg, Gasthuisstraat 31
n2956 Pierson, Everardus Petrus - Tilburg
n2958 Vogel, Willem - Goirle
n2959 Oosterhout, Johannes Antonius van - Tilburg


k2950 Waardt, Lambrecht Willem de - Middelburg
k2956 Beste, Jan de - Oudelande
k2958 Hoornick, Corlis Franciscus Michael - Koudekerke
k2959 Broeder, Johan - Hansweert

h2950 Nievelt, J.W. van - Den Haag, Balistraat 88
h2956 Pijnacker Hordijk, Jacobus Marinus - Den Haag, Nassauplein 30
Met pen gewijzigd in Gijsbert Jan - Warmond, Heerenweg
h2958 Robertson , Cornelis - Den Haag, Fagelstraat 23
h2959 Faure, Marnix Frederik - Scheveningen, Gentschestraat 12
Dinsdag 9-9-2014 22:13:56



Theo.B. (Den Haag): Wanneer de datering en de door Dennis gegeven eindcijfers van het nummerbord kloppen, komen er niet veel nummers in aanmerking voor dit kenteken. Als ik mij niet vergis werden tot 1921 de nummers 2950/6/8/9 in totaal 6 keer uitgegeven. NH, ZH, Geld, Utr, N-Br en Zeeland.
Behalve van Utrecht (niet aanwezig) heb ik van andere provincies de eigenaren opgezocht. Gezien de inhoud van de auto viel 1 naam mij op, vandaar dat ik deze alvast meld;
M2950 Welderen baron Rengers, Edzard van Rijnt(sic), Arnhem Huize Vrijland.
De andere namen zet ik in een apart lijst, dat ik later zal posten.




Dinsdag 9-9-2014 20:13:43



E. Petter (Den Haag): De identificatie "Vivinus" is waarschijnlijk vooral gebaseerd op de radiateur, waarop zich het embleem bevindt. Zie daartoe ook het plaatje in de link.
Website: http://www.steinkjerleksikonet.no/index.php?bilden [...]
Dinsdag 24-6-2014 22:12:24



G.H.Woortman (0osterhout nb.): Deze expert is zeer bekwaam.
Dinsdag 24-6-2014 11:03:49



B Hilhorst (Amsterdam): Ik betwijfel of dit een Mercedes Simplex is. Er zijn heel wat modellen uit 1911/1912/1913 die sterk lijken op de auto op zp.

Zie bijvoorbeeld de bijgaande link van een Fiat 30/45 Landaulet. Hij lijkt er veel op, maar is hem net niet. Zelfde geldt voor deze Wolseley uit 1911: https://www.flickr.com/photos/8021817@N07/3467284021/in/set-72157617121431715

De genoemde Vivinus lijkt me ook zeker nog een mogelijkheid. Hoe zeker is de expert en zijn er meer gegevens over modellen, handelaren etc?
Website: http://www.flickr.com/photos/31411679@N08/13573552 [...]
Dinsdag 24-6-2014 10:24:03



Peter Heuseveldt (Helmond): De suggestie van de heer Swier is misschien niet zo gek. Ik vond op internet een afbeelding van een Mercedes Simplex Landaulet uit 1909 en er zijn (naast wat verschillen) ook opmerkelijke overeenkomsten met de automobiel op het zoekplaatsje: de vormgeving van het imperial,de duerklinken van de achterportieren, vormgeving van de spatborden, bijvoorbeeld. Dit gekoppeld aan het feit dat er inderdaad een dergelijke auto met vrij zeldzame carrosserie heeft rondgereden met een kenteken dat overeen zou kunnen komen met die van het zoekplaatje, maakt het volgens mij goed mogelijk dat dit inderdaad de Mercedes Simplex Landaulet is van de heer Tiddens uit Finsterwolde. Overigens brengt dit ons dan niet veel verder als de locatie van het zoekplaatje niet Finsterwolde is, maar misschien is het dan ergens in de omgeving? Een goed autowegennet was er destijds nog niet, dus er werden niet vaak heel verre reizen ondernomen met de auto.

Kanttekening nog: destijds werden veel auto's af fabriek geleverd als rijdend chassis en werden elders door een carrosseriebouwer van een door de koper gewenste opbouw voorzien.Zeker bij luxere modellen was dat destijds vaak het geval. Carrosseriekenmerken zoals door mij genoemd (imperial, deurklinken. enz.) zouden dus in principe bij auto's van verschillende merken kunnen voorkomen indien die door dezelfde carrosseriebouwer zijn uitgevoerd.


Website: http://uniquecarsandparts.com/lost_marques_simplex [...]
Maandag 23-6-2014 17:44:43



G.H.Woortman (0osterhout nb.): Volgens een door mij benaderde expert zou het een Vivinus limousine-landaulette 1911 of 1912 kunnen zijn.
Maandag 23-6-2014 15:28:16



Dennis de Waart (Heemskerk ): Goed gezien van Peter Heuseveldt. Ik had het nummerbord achter het voorwiel helemaal niet gezien. Helaas missen we de provincieletter, maar het nummer is 2950, 2956, 2958 of 2959.
Zondag 22-6-2014 17:14:19



Swier (Utrecht): Dit is volgens mij een Mercedes Simplex landaulet. G. Tiddens uit Finsterwolde bezat er een met kenteken a-2950. De huizen spreken Finsterwolde weer tegen.
Zondag 22-6-2014 12:05:51



Stefan de Leeuw (Andalucía): Peter, er horen m.i. nog één of twee letters voor. Zie de link. Veel kentekens zijn helaas niet meer traceerbaar.
Website: http://www.conam.info/provincienummers/kentekens-p [...]
Zondag 22-6-2014 11:07:24



Peter Heuseveldt (Helmond): Misschien kan men via de auto verder komen? Het is een auto van het type landaulet, wat niet erg gangbaar was en alleen bij vrij exclusieve modellen werd toegepast naast de meer gebruikelijke geheel gesloten of geheel open carrosserieën. Het kenteken (zichtbaar door het voorwiel) is 2950 of eventueel 2958. Ik weet niet of er bestanden zijn waar eventueel nog na te vorsen is of een auto van een dergelijk model met dit kenteken terug te voeren is op een bepaalde eigenaar (en dus zijn woonplaats?).
Zondag 22-6-2014 09:23:14



Gijs van Kranenburg (): Bovenlicht zit ivolgens mij in de deur, 3 raampjes, deurkozijn is ca. 2,7 meter hoog. 50 lagen steen x ca. 6cm ?
Vrijdag 20-6-2014 16:54:08



G.H.Woortman (Oosterhout nb.): Zie niet dat het zo extreem is.Mogelijk heeft dat pand eerst een andere functie gehad.
Donderdag 19-6-2014 13:51:20



Leo R. (De Bilt): De benedenverdieping van het rechterpand is opvallend laag. De ramen zijn niet hoger dan de deur, terwijl in vooroorlogse panden de deur vrijwel altijd een bovenlicht heeft en de ramen tot de hoogte daarvan gaan(zoals het linkerpand).
Donderdag 19-6-2014 13:07:55



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):