Inzender: Arnold Tak    

Gegevens: 2 veldwachters voor (valt op gevel links te lezen) een muurschildering met ...ONIG ...-ZINKWERKER ... ENMAKER .ATERLEIDING ..IKSLAGER. Leuk detail, het huis er rechts naast heeft een vogelkooitje aan de gevel. Er loopt een tram (paarden-/stoom-?) door de straat. Op achterzijde: E Fischel, jr. Reguliersbreestraat 48 Amsterdam. Komt de kaart uit Noord-Holland? Niet gelopen..

Datering: 1918?   Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 31 maart 2004


 Reacties op Zoekplaatje 332 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Beverwijk

Marloes Honig (Beverwijk): Hey Rob, inderdaad leuk en dus ook mijn over-over grootvader. Leuk die foto's op deze site!!!!!
Donderdag 24-11-2005 09:36:22



Rob Honig (Wijk aan Zee): Wat leuk om de zaak van mijn over-over-grootvader terug te vinden :)
Maandag 17-10-2005 14:55:10



Paul Hilbers (Wijk aan Zee): hallo Arnold,

Is deze kaart nog beschikbaar ?

Groet,

Paul Hilbers

Zondag 11-9-2005 19:24:41



herman palm (arnhem): Met het schaamrood op mijn kaken heb ik inmiddels aan Jan van der Linden mijn excuses aangeboden. Hij heeft volstrekt gelijk Het is zonder twijfel Beverwijk. Behalve schaamte heb ik er ook een boeiende emailwisseling met Jan aan over gehouden waarbij we de historie van een stukje Beverwijk nog eens tot in detail hebben door genomen
Woensdag 10-11-2004 19:54:47



J. van der Linden (Velsen-Noord): Na archiefonderzoek ben ik er van overtuigd dat deze foto genomen is in Beverwijk rond 1910. Na mijn bewering betwistte de heer Palm mijn bewering, wat zijn goed goed recht is. De foto met informatie had gekregen van een oude Beverwijker vandaar ik mijn twijfel had over de rails, niet over de panden op de achtergrond. Maar na intesief archiefonderzoek ben ik volledig overtuigd van de door mij gegeven informatie. Als archivaris van de gemeente Beverwijk ben ik gisteren het archief ingedoken en kwam de volgende feiten tegen:
1. Op oude foto kom je inderdaad een aftakking van rails tegen vanaf het station naar de Meerhaven. Het is echter niet duidelijk te zien of de rails langs de bewuste panden gaat. In ieder geval heeft deze rails er maar kort gelegen.
2. Het hoekpand met het bord loodgieter. In 1908 wordt als eigenaar en bewoner Dirk Honig vermeld, loodgieter. Hij wil zijn woning verbouwen en vraagt namelijk vergunning. De tekening die hij meestuurd laat een kleine woning zien, waar het schuine dak gelijk begint bij de verdieping. (wat klopt met de foto).
3. Op 5 december 1912 laat hij dit pand slopen en laat een nieuw pand bouwen. (Dit pand is wat op de vele foto's van de locatie voorkomt en wat de heer Palm voor ogen heeft. In mijn bewering geef ik aan dat de foto omstreeks 1910 genomen is, dus voor nieuwbouw).
4. Het pand ernaast. Dit pand is gebouwd in 1896 en de bouwtekening uit die tijd vertoond dezelfde gevel als op de foto. (bewijs 4.
Concluderende met bovenstaande gegevens uit het gemeente archief van Beverwijk kan ik niet anders komen als dat foto in Beverwijk rond 1910 gemaakt is.

Website: www.historischbeverwijk@nl
Dinsdag 9-11-2004 07:45:01



Jan van der Linden (Velsen-Noord): Na onderzoek in het archief van de gemeente Beveriwjk, kom ik tot de volgende conclusie. Dat mijn eerder gegeven verhaal over de foto klopt. Ik heb hierover enige correspondentie gevoerd met de heer Palm en ik laat hieronder mijn laatste mailtje aan hem volgen.

Hallo Herman
Bedankt voor de foto's maar deze foto's bedoelde ik in mijn antwoord aan jou. Deze foto's zijn enkel een bevestiging voor mijn bewering dat er rails hebben gelegen op de Meer. Het nadeel is dat je niet kan zien of de rails nu doorlopen tot voorbij de toenmalige Gasthuissteeg. Nu je opmerkingen over de panden. Ik had je al gemaild dat ik vermoedde dat de panden verbouwd danwel de gevels gewijzigd moeten zijn. Dat bewijs heb ik vandaag in het bouwarchief gevonden. Gelukkig waren de oude tekeningen nog niet vernietigd. Ik stuur je kopieën van de tekeningen toe zodat je kan zien dat mijn verhaal voor 100% klopt.
1. Volgens het adresboek van 1916 geeft als adres voor Dirk Honig loodgieter, Meerstraat nummer 52. Zoals je weet zat Honig op de hoek Meerstraat - Gasthuisstraat. Gevolg het pand op de foto waar de twee agenten voor staan is een hoek woning, dus moet bij mijn verhaal Meerstraat nummer 52 en wat er naast staat is dan nummer 54. Oke ik heb gekeken in het bouwarchief van de gemeente Beverwijk, (zoals je weet ben ik werkzaam op het oud archief van de gemeente Beverwijk) en heb het volgende gevonden.
Meerstraat 52.
Op 6 februari 1908, vraagt Dirk Honig (loodgieter) een vergunning aan voor een verbouwing. Volgens de bijgeleverde tekening, helaas enkel een plattegrond valt optemaken dat het kleine woning is met waar het schuine dak gelijk begint op de eerste verdieping. (Dat klopt dus met de foto). Op 5 december 1912 vraagt hij een sloop- en bouwvergunning aan. Hij laat een geheel nieuw pand neerzetten. Dit pand komt overeen met de foto's die ik je eerder mailde. (weer een bewijs voor mijn verhaal aangezien ik beweer dat de foto omstreeks 1910 gemaakt moet zijn,Nieuw pand in 1912).
Dan het pand ernaast Meerstraat nummer 54.
Volgens het dossier uit het bouwarchief is dit pand gebouwd in 1896 (vergunning d.d. 26 februari 1896) als "bierhuis". Volgens de bouwtekening uit 1896 komt de gevel exact overeen met de gevel van de bewuste foto. Op 21 maart 1898 wordt er toestemming gevraagd voor om de benedenverdieping te mogen wijzigen, waaronder de ramen. Het pand wordt namelijk een kantoor en een woning. Dirk Honig vraagt op 19 juni 1928 een vergunning aan om weer de benedenverdieping te wijzingen in een werkplaats. Kennelijk was hij dus eigenaar geworden.

Ik neem aan dat je na het studeren van de foto en tekeningen niet anders eens kan zijn met mijn bewering. Wel denk ik dat die rails voor 1912 al waren verwijderd, aangezien ik ze op geen andere foto ben tegengekomen. Herman ik stuur de copieen wel per post naar je toe aangezien het te groot is voor de mail.
Website: www.historischbeverwijk.nl
Maandag 8-11-2004 16:49:43



Redactie Zoekplaatjes (Beverwijk): Het verhaal van de heer Van der Linden was zo overtuigend, dat ik het plaatje als opgelost dacht te kunnen beschouwen. Maar misschien heb ik te vroeg gejuicht! Daar de heer Palm al een E-mail naar de heer Van der Linden heeft gezonden, wacht ik toch even diens reactie af.

Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes.
Maandag 1-11-2004 23:17:41



herman palm (arnhem): Als Beverwijkverzamelaar heb ik natuurlijk al in een vroeg stadium dit plaatje bestudeerd en heb deze situatie niet als Beverwijk kunnen herkennen en was zeer verrast door de "oplossing" van Jan van der Linden die daarbij verwees naar een site waarop echter geen plaatje gevonden kon worden die zijn oplossing kon staven. Inmiddels heb ik met hem gemaild en hij heeft ook zijn twijfels.
Ik denk dat het goed is en dacht zelfs dat dat de eis is van de redactie, dat de oplossers het min of meer overtuigende bewijs leveren, ook al worden er zelfs namen genoemd van politieagenten.Die leken volgens mij in die tijd allemaal op Bromsnor.Ik hoop dat Jan het bewijs alsnog kan leveren. Tot die tijd zou ik het plaatje, ook tot mijn spijt, maar weer terugzetten bij de onopgeloste.
Maandag 1-11-2004 22:25:59



j.van der Linden (Velsen-Noord): Zoals beloofd kom ik op deze foto terug en heb even in mijn privé archief gesnuffeld. De foto is in 1910 genomen en de politieagenten zijn Hoorns en Fagtema en de foto is inderdaad genomen op de Meerstraat hoek Gasthuissteeg.Het lijkt vreemd tramrails te zien op de Meerstraat maar vroeger waren de rails van de paardentram vanaf het Stationsplein doorgetrokken tot over de Meerstraat. Dit was gedaan om een vlotte verbinding tussen de groentemarkt en het station te verkrijgen. Loodgieter Honig vestigde zich in 1885 te Beverwijk. Het huis met het vogelkooitje was het kantoor van Mees en Ritsema. Later werd dit bij de werkplaats van Honig getrokken.
Website: www.historischbeverwijk.nl
Donderdag 21-10-2004 16:43:00



J. van der Linden (Velsen-Noord): Sorry, nadat ik mijn reactie geplaatst had bekeek ik de foto eens nader en zie dat er inderdaad rails te zien zijn. Dan kan de foto niet op de Meer genomen zijn, maar moet hij op de Breestraat genomen zijn. Op de achterzijde van mijn foto staat namelijk "Op de Meer" en de namen van de twee politieagenten vermeld, vandaar mijn vergissing. Aangezien ik nu op mijn werk zit kan ik het niet nakijken in mijn archiefje, maar kom hier later op terug.
Website: www.historischbeverwijk.nl
Donderdag 21-10-2004 08:33:12



J. van der Linden (Velsen-Noord): Deze foto heb ik ook in mijn collectie en deze is genomen op de Meer. De heer Palm zit warm want de fot is inderdaad genomen vlak bij de hoek van de huidige Raadhuisstraat. Ik weet zelfs de namen van de bewuste politieagenten.
Website: www.historischbeverwijk.nl
Donderdag 21-10-2004 08:12:50



M.V. Wesstein (Den Haag): Voor bepalen tijdperk aan de hand v/d uniformen: neem kontakt op met het Museum Koninklijke Marechaussee. Plaatsbepaling: smalsporige stoomtrams waren in N-Holland idd ruim voorhanden. De belangrijkste waren de lijn Haarlem-Alkmaar (brug, later pont Velsen) en de lijn Amsterdam-Purmerend-Alkmaar (met zijtak naar Edam). De eerste werd in 1924 opgeheven, van de laatste werd in 1932 het deel Purmerend-Alkmaar opgeheven en de rest v/h net (met uitbreiding Edam-Volendam) onder de draad gebracht. De straat is niet volledig bestraat, rechtsonder is naast de tramrails een stuk aarden baan te zien. De trambaan ligt in de berm v/d weg, wat vooral bij de lijn Haarlem-Alkmaar het geval was. De aanwezigheid van 2 veldwachters in combinatie met de grove tijdperkaanduiding, lijnvoering v/d tramlijn en historische informatie uit andere bronnen (div. boeken) doet mij vermoeden dat dit gaat om een groter dorp langs de tramlijn Haarlem-Alkmaar, vermoedelijk Velsen (beveiliging Noordzeekanaal ivm oorlogstoestand) of Beverwijk (vlgs overlevering hoge criminaliteit)
Vrijdag 11-6-2004 03:26:07



Herman Palm (Arnhem): In Beverwijk was ook een loodgieter Honig maar dat betreft niet dit pand. De familie kwam echter uit de Zaanstreek. Honig is ook echt een naam uit die streek
Zondag 18-4-2004 16:35:18



Hans Klomp (Den Haag): Gezien de zwaarte van het spoor(het gekozen profiel) zal hier vermoedelijk sprake zijn van rails voor een stoomtram. Niet voor een paardentram.
Dinsdag 6-4-2004 19:02:54



F W Drijver (Den Haag): Gezien de maten van de overige delen van de fotyo lijkt het spoor een smalspoor. Dat lag er in Noord Holland meer dan genoeg, zowel aan de West- als aan de Oostkant.
Woensdag 31-3-2004 22:36:38



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.